Uskoro obveza mjerenja i izvještavanja o kondenzacijskim tragovima za zračne prijevoznike u EU

Kondenzacijski tragovi zaslužni su za gotovo 60% negativnih učinaka zrakoplova na globalno zatopljene

Od siječnja 2025. godine zračni prijevoznici u EU će biti primorani pratiti i izvještavati o ne-ugljičnim emisijama letova. Zrakoplovne emisije koje nisu CO₂, a koje uključuju vodenu paru, dušikove okside, lebdeće čestice, sumporne okside, ugljikov monoksid i neizgorene ugljikovodike, zajedno imaju neto učinak zagrijavanja na globalnu klimu. Za razliku od emisija CO₂, koje su opširno proučavane i za koje postoje brojni programi off-seta, puni klimatski učinci emisija koje nisu CO₂ složeniji su i manje razumljivi. 

Studije su naime pokazale da bi kondenzacijski tragovi zrakoplova mogli biti odgovorni za više od polovice (57%) negativnih učinaka zrakoplovstva na globalno zatopljenje, za koje se trenutno procjenjuje da stoji iza 2% svjetskih emisija CO₂.

Contrails ili kondenzacijski tragovi nastaju kada se kristali leda formiraju oko sićušnih čestica ugljika ispuštenih iz motora aviona u letu kroz slojeve vlage. Istovremeno, prema nekim istraživanjima, učinci zračenja od kondenzacijskih tragova mogli bi se utrostručiti do 2050. godine. Stoga se očekuje da će prikupljanje podataka od zračnih prijevoznika kao rezultat novih propisa pomoći znanstvenicima da bolje razumiju procese globalnog zagrijavanja i novim saznanjima utvrde kako ih usporiti.

Izvor: ECTAA
Foto: Pixabay / Alexandra Koch